Vroeger was alles beter

Van familiecultuur naar een leercultuur op de werkvloer

Duurzaam inzetbaar zijn heeft het meeste effect in een (team)omgeving waarbij sprake is van een constructieve leercultuur. Een leercultuur die bestaat uit kennis delen, leren van fouten, geven van feedback, reflecteren door te spiegelen. Een cultuur die ruimte toestaat om plezier te maken en elkaar door dik en dun te steunen.

  Ontwerp van werk   Teams: zorgprofessionals, medewerkers

‘Vroeger was alles beter’ staat voor onderlinge loyaliteit, gezelligheid, saamhorigheid, elkaar de helpende hand toesteken, voor elkaar opkomen en elkaar en vasthouden aan wat goed is. Mooie gedragskenmerken die passen bij een constructieve leercultuur. ‘Vroeger was alles beter’ is ‘een veel gehoorde (nood)kreet die wil zeggen laten we het goeie uit de familiecultuur behouden.  Door deze kreet te horen en serieus te nemen, ontstaat ruimte om over de andere kant van de familiecultuur in gesprek te gaat. Gedrag uit de familiecultuur dat de beweging naar een constructieve leercultuur in de weg staat zoals het meer over elkaar praten dan met elkaar, het elkaar niet aanspreken, met de mantel der liefde lastige situaties laten bestaan en  ‘laat maar’ gedrag om conflicten uit de weg te gaan.

Doel & resultaat

Doel en resultaat van de werksessie is dat de verschillen en overeenkomsten tussen familie- en leercultuur inzichtelijk gemaakt worden en daarbij handvatten, oefeningen en tip te krijgen om samen de beweging van familie naar leercultuur te maken. De werksessie ‘vroeger was alles beter’ geeft veel ruimte voor eigen inbreng, een lach en een traan en vooral de nodige relativering op noodzaak en ambitie om te werken aan een constructieve leercultuur.

Herkenbaar? Dan past deze eendaagse werksessie bij jullie! De werksessie kan ook in twee afzonderlijke dagdelen gegeven worden.

Om de echte interactie en het persoonlijke karakter te waarborgen wordt deze ééndaagse werksessie door twee Lin ontwikkelbegeleiders uitgevoerd. Hierbij past een groepsgrootte van maximaal 15 deelnemers. De specifieke invulling is altijd maatwerk, passend en afgestemd op de situatie binnen jullie team en of organisatie.

Werksessies

In deze werksessie van één aaneengesloten dag staat in het ochtend gedeelte de betekenis en toegevoegde waarde van de combinatie van constructieve familie en leercultuur.  Aan de hand van oefeningen en opdrachten in kleine groepjes komen de valkuilen in beeld zoals het te snel en te veel werken aan een leercultuur zonder de familiecultuur te koesteren. En omgekeerd te veel focus op de destructieve elementen van de familiecultuur.

Tijdens het middaggedeelte wordt aan de hand van praktijksituaties in beeld gebracht en gesproken over de stappen, stapjes die individueel en als team gezet kunnen worden om te groeien naar een constructieve duurzame leercultuur met veel waardering en ruimte voor de positieve elementen uit de familiecultuur.  Tijdens de middagsessie komt ook het belang van ‘voorbeeldgedrag’ door iedereen, vanuit alle lagen van de organisatie aan de orde.

Meer informatie en/of gesprek

of vul hieronder het formulier in en wij nemen contact met jou/jullie op.

Persoonlijke gegevens

Uw voornaam is verplicht. Deze hebben wij nodig voor een correcte verwerking van uw aanmelding.
Uw achternaam is verplicht. Deze hebben wij nodig voor een correcte verwerking van uw aanmelding.
Het emailadres is verplicht. Wij hebben deze nodig voor een correcte verwerking van uw aanmelding.
Het telefoonnummer is verplicht. Wij hebben deze nodig voor een correcte verwerking van uw aanmelding.

Zakelijke gegevens

Wij hebben de naam van uw werkgever nodig voor een correcte aanmelding.
Wij hebben uw functie nodig voor een correcte aanmelding.

Interventie MDIEU

Geef aub aan voor welke datum u inschrijft.
Ongeldige invoer
U dient akkoord te gaan met onze voorwaarden om te kunnen inschrijven voor een Slow opleiding/training.
U dient akkoord te gaan met de privacyverklaring om te kunnen inschrijven voor een Slow opleiding/training